Doe Dag voorbeelden

De Doe Dag volgt op het On Stage Beroepenfeest. Leerlingen gaan op werkbezoek bij de beroepsbeoefenaren met wie ze een match hebben gemaakt. Docenten en mentoren (soms zelfs ouders) gaan mee als begeleiding. De bedoeling is dat leerlingen bij die gelegenheid de kans krijgen om de werkplek te zien en te ervaren. Een luister of kijkdag wordt door leerlingen minder gewaardeerd dan een fors aandeel DOEN! En het heet ook niet voor niets Doe Dag. De invulling van de Doe Dag en het aantal leerlingen is voor elke organisatie anders, afhankelijk van de mogelijkheden bij het bedrijf. Ons verzoek is: maak er een interactief programma van. Denk daarbij aan: fake-casus, nep-dossier, rollenspel, praktijk opdracht. Geef een beeld van je werkdag:  wat doe je tussen 9 - 17 uur - wat moet je kunnen, doen, of laten -wat maakt jouw beroep zo leuk etc. Een waardevol verschijnsel is de zogenaamde 2-trapsraket die een aantal bedrijven op eigen in initiatief introduceerden. Dit houdt in dat het bedrijf een groep leerlingen op de Doe Dag laat komen en een introductie van het beroep of de branche geeft. De extra enthousiaste en geïnteresseerde leerlingen (die noemen wij: de leerlingen met sterretjes in de ogen) worden uitgenodigd voor een 2e werkbezoek op een ander moment (buiten schooltijd). Bij die gelegenheid gaat het bedrijf een stapje verder en laat leerlingen daadwerkelijk de werkdag ervaren door hem/haar aan het werk te zetten met een ervaren collega. Hiermee wacht de leerling vaak een heel interessant vervolg op de gewone Doe Dag. En maak eventueel een combinatie met een andere deelnemer. Bijv. architect + aannemer, brandweer + politie, bibliotheek + boekhandel, bouwmarkt + meubelmaker, loodgieter + witgoedverkoper, kapper +  schoonheidsspecialist + drogist etc. Om bedrijven op ideeën te brengen staan hieronder wat voorbeelden van een geslaagde invulling van de Doe Dag, gerubriceerd per sector. Neem gerust contact op met de projectleider voor advies.  

Een paar algemene tips:

  • Stuur na het Beroepenfeest de leerlingen een bevestigingsmail en vraag om antwoord. Niet alles is voor hen zo vanzelfsprekend als voor u als ondernemer. Een goed voorbeeld van een dergelijk tekst is (met dank aan Rob van der Velden en Elmar Egert van a t e l i e r  DUTCH):
    "Bij deze bevestigen wij jouw komst naar de Doe Dag op [datum en uw bedrijfsnaam]. Wij verwachten jou om [tijd].  Ons adres en routebeschrijving zie je onderaan deze mail. Ons programma voor de Doe Dag zal tot ongeveer tot [tijd] duren.  Als je in de knel komt met andere Doe Dag afspraken, laat het ons weten. Dan kijken we of we samen iets kunnen bedenken daarvoor. Om alles in goede banen te leiden verwachten wij het volgende van jou:
      1.  bevestig met een email jouw komst naar de Doe Dag bij [uw bedrijfsnaam]
      2.  zet in die email nog eens jouw gegevens: 
    naam (voor- en achternaam) + emailadres en telefoonnummer (liefst 06-nummer, en anders jouw vaste nummer) + naam school, klas, naam en emailadres van je mentor van de school
    Op de Doe Dag zullen we jou een indruk geven van hoe wij werken bij een [architectenbureau,  kapper ...]. We vertellen wat over ons en onze werkzaamheden. Natuurlijk krijg je een rondleiding. En tot slot gaan we samen met de andere deelnemers van de Doe Dag een kleine ‘workshop’ houden, en proberen we als echte [architecten, kappers...] een praktische opdracht te doen … meer verklappen we nog niet! Je herkent ons [architectenbureau, kapper...] aan [de rode gevel...]. De ingang zit [ ...].  Als je binnen bent is er rechts om de hoek een informatiebalie, waar je je aanmeldt (je zegt wie je bent en waar je voor komt). Daar zul je ook worden opgehaald door mij of een collega van mij. Ons adres is [......]. Als je met de fiets komt kun je de fiets kwijt in de fietsenstalling. En met de bus neem je vanaf Station Almere Centrum stadsbus 6 richting Parkwijk. Je stapt uit bij bushalte Bunuellaan. Vanaf daar loop [rechtdoor...] en zie je ons bedrijf aan de [linker /rechter]kant. Als je dit hebt gelezen, stuur dan meteen een mail terug met je gegevens. Tot [datum, tijd]!"
  • Zorg voor afwisseling: bij een rondleiding of powerpoint is de aandacht sneller weg dan bij een praktische opdracht en uitdaging 
  • Neem de leerlingen mee 'het veld in': op de afdeling, naar buiten of naar uw werkterrein
  • Deel een grote groep op in kleinere groepjes
  • Bij een werkbezoek van een dagdeel ipv een uur, krijgen leerlingen meer de kans om hun zenuwen te overwinnen en krijgen ze een realistischer beeld van uw werk

 

ZAKELIJKE DIENSTVERLENING, HANDEL & ECONOMIE
Beveiligingsbedrijven
 vinden het soms moeilijk om een goed Doe Dag programma te bedenken in verband met de vertrouwelijkheid van hun werk. Buitenstaanders kunnen niet zomaar meegenomen worden naar objecten van klanten en uitgelegd krijgen hoe de beveiliging werkt en waar de lekken zitten... Maar vaak hebben beveiligingsbedrijven een (intern) opleidingsruimte waar praktijkopstellingen staan. Er kunnen dan bijvoorbeeld simulaties gedaan worden met alarmopvolging, sluitrondes, materialenkennis etc. En het is vaak ook mogelijk om een ronde te maken over een willekeurig groot bedrijventerrein, een groot station of een sportcomplex. Daar kan dan iets verteld worden over surveillance zonder dat het volledige beveiligingsplan wordt onthuld. 
Bedrijfsbeveiliging: Eerst hebben we een kijkje op de Centrale Post gedaan, waar vooral het camerasysteem bewondering oogstte. Toen hebben we een presentatie gegeven over wat beveiliging bij FloraHolland vestiging Naaldwijk inhield. Tenslotte hebben we een casus gedaan waarin een beveiliger een persoon aan moest spreken over een rookovertreding en een administratieve heffing moest innen. Uiteraard ging dit gepaard met wat nukken van de overtreder. Een levensechte situatie, waardoor de studenten een goed beeld kregen van de complexiteit van handelen die van een beveiliger gevraagd wordt.
Een woningbouwcorporatie vertelde eerst over het bedrijf in zijn geheel. Daarna hebben een aantal medewerkers (zij waren de begeleiders van deze dag) zelf verteld waar ze stonden toen ze 14/15 jaar waren en hoe ze hebben moeten leren en werken om te komen waar ze nu zijn. Daarna zijn de leerlingen in groepjes op pad gegaan met de Doe Dag begeleiders en werden ze rondgeleid langs alle functies in het bedrijf waarna de leerlingen een afdeling uitkozen waar ze een activiteit mochten doen. Daarna praktisch aan de slag gegaan met een door ons naar jongeren aangepaste woontest om te onderzoeken wat voor waarde zij aan wonen en wijk hechten en met welke type wijk/buurt ze matchen. 
De accountant en advocaat maakten een nep-dossier van een fictieve cliënt en liepen alle stappen door met de leerlingen. Lieten leerlingen gebeurtenissen bedenken waar je een accountant of advocaat bij nodig hebt. Alle bijkomende handelingen zoals administratie werden benoemd. Leerlingen werden gevraagd naar mogelijke andere betrokken partijen zoals zoals de bank, KvK of een tegenpartij. De (juridisch) secretaresse vertelde over haar aandeel in de dossiervorming en de klantcontacten. Samen met de leerlingen werden voorbeelden van zaken bedacht, vragen geformuleerd, suggesties gedaan, moeilijke en makkelijk stappen in het traject benoemd. Er werd geprobeerd een dictaat uit te werken en geposeerd in toga. 
Uitzendbureau: de Doe Dag van Secretary Plus was een programma van 1 dagdeel waarin leerlingen een uitgebreide opdracht moesten doen en daarna hun plannen presenteren. De medewerkers van Secretary Plus hebben vervolgens ontwikkeling van het plan en de wijze waarop het is gepresenteerd nabesproken met leerlingen.
Bij Albert Heyn zijn twee leerlingen geheel in bedrijfskleding druk bezig. Eentje werkte mee bij de vleeswaren en kaas en eentje krijgt er uitleg over het voorraadbeheer. Na een uur werden deze taken gewisseld.  
In 2 kledingwinkels gaan alle werkzaamheden deze dag ook verder door. Er is veel te doen dus de leerlingen helpen echt een handje mee. Een paar worden er gekoppeld aan een verkoopster en leren op deze manier wat verkooptechnieken. Anderen hebben ook belangstelling voor etaleren en mogen aan de slag met de paspoppen. 
Office Center: het kijken in onze keuken is enthousiast ontvangen. de leerlingen hebben verschillende taken kunnen verrichten. o.a. kopstellingen opzetten, klanten helpen, producten uitmonsteren, voorraad aanvullen. het is een hele leuke dag die hun inzicht heeft gegeven in onze dagelijkse werkzaamheden.
De makelaar en hypotheekadviseur zijn bij On Stage en tijdens de Doe Dag samen opgetrokken om zodoende het hele traject te kunnen laten zien. We begonnen met handen geven, voorstellen om vervolgens het traject van de aankoop van een huis te horen te krijgen. Eerst de hypotheekadviseur, wat hij doet, waarom en welke opleiding hij gedaan heeft. Daarna de makelaar die vertelt hoe wij helpen met zoeken enerzijds, of hoe e.e.a. gaat als we mogen gaan verkopen. Dit hebben we aangevuld met de bijbehorende opleidingen en de variatie aan functies binnen een makelaarskantoor. We hebben de leerlingen ook gevraagd wat zij denken wat iemand die bij een makelaarskantoor werkt de hele dag doet. Vervolgens het een en ander vertelt en toen zijn we 2 woningen met elkaar gaan bezichtigen. Kinderen moesten de woning dus aan elkaar verkopen! Tot slot was er een etalagepresentatie en brochure van een appartement aan de Westvest, waarnaar wij een bezichtiging van een (leegstaand) huis hebben gedaan om te laten zien en vertellen wat de makelaar dan doet. De Doe Dag werd afgerond met een bedrijfsstempel op de kaart en een handdruk!  Het was leuk maar we hebben wel een tip: wij - de professionals - moeten meer de vragen moeten stellen, want de leerlingen durven of weten niet hoe en wat. Dit is iets wat wij meenemen voor de volgende on Stage! 
Productiebedrijf Er waren korte werkprogramma's samengesteld. Bijvoorbeeld: HRM: sollicitantengegevens invullen via website: binnenkrijgen via website, bevestigen, uitnodigen, gesprek voeren, contract maken etc. Customer Service: orders invoeren, rondje tuin om producten, die naar klanten toegaan te bekijken, bevestiging maken.
Drukkerij We hadden de leerlingen uitgenodigd om zelf een ansichtkaart te ontwerpen en een paar van hen hadden prachtige ontwerpen gemaakt welke ze uitgeprint in een set meekregen.
Communicatiebureau laat leerlingen een campagne bedenken voor werving On Stage professionals.
ZwembadKerkpolder had de leerlingen een mail gestuurd met het programma van de Doe Dag en een informatieboek wat zij speciaal voor de On Stage leerlingen hadden gemaakt. Ze vroegen de leerlingen om zich hiermee tevoren voor te bereiden en nodigden ze uit om bij vragen over het programma te bellen of te mailen. De leerlingen was ook gevraagd om zwemkleding mee te nemen, want zij mochten tijdens een aantal zwemlessen mee helpen. Eerst werd de leerlingen verteld over de functies bij een zwembad, over de werksfeer en de bedrijfscultuur. Ook werde ze geïnformeerd over de verschillende opleidingen op dit gebied. Daarna een rondleiding waarbij ook alle technieken ict achter de schermen zichtbaar werd die een zwemaccommodatie draaiende houdt.Vervolgens hebben de leerlingen hebben met veel enthousiasme met de zwemlessen meegeholpen (hiervoor was tevoren toestemming gevraagd aan de ouders van de leskinderen).
Worrell & Jetten accountants maakte dit verslag van de Doe Dag.

TECHNIEK
De ICT-er maakte samen met leerlingen de website www.ictonstage.nl. Deze wordt blijvend in de lucht gehouden zodat leerlingen altijd professionals kunnen raadplegen via het forum. Wat wij steeds meer zien ontstaan is dat 'ketens' van verschillende ondernemers gezamenlijk optrekken zoals een groep (kleinere) ICT bedrijven en/of zzp'ers organiseren gezamenlijk de Doe Dag. Er wordt dan een opdracht bedacht waarin elk bedrijf met zijn eigen specialisme een stukje coaching en begeleiding doet.
De fotograaf nam leerlingen mee naar een industriële locatie, deed suggesties, faciliteerde materialen en apparatuur waarna de leerlingen met en van elkaar een prachtige fotoreportage maakten.
Andere fotograaf nam de leerlingen mee naar buiten voor een stadswandeling waarbij onder begeleiding en met aanwijzingen van de fotograaf een mooie reportage werd gemaakt.  
De radiomaakster liet leerlingen live de aan en afkondigingen doen in de studio.
De architect vertelde over zijn eigen loopbaan (mavo t/m universiteit) en over de diverse (mbo en hbo) functies die er rondom het architectenvak zijn. Daarna liet hij de leerlingen een schaalmodel en maquette maken. 
Installatiebedrijf: de leerlingen hebben een rondleiding op het bedrijf gehad (magazijn, paneelbouw en unitbouw) en de producten dus in het echt gezien. We hebben ze veel over de kantoorwerkzaamheden kunnen vertellen: ontwerpen en berekenen, technisch tekenen, materialen uittrekken en bestellen. Ook hebben we ze kunnen laten zien waar de praktijk uit bestaat als monteur; een van onze monteurs heeft ze allerlei materialen laten zien zoals flenzen, draadkoppelingen, plastic buismateriaal, soldeertechnieken etc. Ook werden de spierballen even getest bij het zelf bochten buigen van metalen buizen. Daarna hebben we technische tekeningen en een fotoreportage doorgenomen van een project in de buurt en hebben we als afsluiting het project bezocht zodat ze alles in het 'echt' konden zien.
Bouwbedrijf: de leerlingen hebben ervaring opgedaan bij de verbouwing van een oud zustershuis tot kinderdagverblijf, daar zijn ze ook nog met hout aan de gang gegaan (zagen, boren etc,) en naar de timmerman kijken die ramen en deuren aan het pasmaken en afhangen waren.
Fietsenmaker: Per uur werd de groep in tweeën gesplitst en ging elk groepje aan de slag. Of eerst een rondleiding door de winkel en het uitvoeren van een meting om de goede framehoogte en de houding op de fiets te bepalen. Of eerst een kijkje in de werkplaats waarbij ze de software van een elektrische fiets gingen controleren dmv een test aan de computer en de reparatie aan een sportfiets. Daarna omwisselen. Als sluitstuk en volgens mij stiekem het leukste van alles: het mogen rijden op een elektrische fiets.
De autoschade hersteller had zich als doel gesteld om meisjes uit te nodigen voor de Doe Dag. En dat is gelukt want hij had ook een vrouwelijke autospuiter meegenomen naar On Stage. Zij heeft tijdens de Doe Dag met enkele meisjes een speelgoedauto geschuurd en gespoten. Er was één meisje dat langer wilde blijven, zo leuk vond ze het. Op haar vraag of ze volgende week nog een keer mocht komen na schooltijd was het antwoord natuurlijk voluit JA....  
Lees hier verslag van de brandweer.
Lees hier verslag van Doe Dag bij Krohne (pag. 12).

GROEN & NATUUR
De hovenier liet grotere groepjes leerlingen een hele of halve dag meewerken en bij de bloemist mochten leerlingen boeketten maken en meekijken met het helpen van klanten.

ZORG, WELZIJN & MAATSCHAPPIJ
Ziekenhuis: de laboranten gaven meerdere groepjes prikles.
Basisschool: bij de klasse-assistent mochten ze een ochtendje in de klas meelopen en kleuters helpen met hun werkjes. 
Bij zwembad Optisport Naaldwijk bevinden zich 4 leerlingen in het water. Onze leerlingen helpen mee in de begeleiding en mogen zelf ook werken aan het bedenken van instructies. Een van de leerlingen wil graag sportinstructeur worden en is heel enthousiast over de opzet van onze Doe-dag.
Bij de sportschool gaan de leerlingen na een rondleiding kickboksen en daarna kunnen ze allerlei vragen stellen.
Bij de politie vertelt de wijkagent de leerlingen vol  geestdrift over de leuke maar ook minder leuke kanten van het vak. Ondertussen leidt hij de leerlingen rond en mogen ze heel veel zien. Een echt kijkje achter de schermen dus tot en met  de douchecel van de arrestanten aan toe.
De artsen maakten een nep-dossier van een fictieve patiënt en liepen alle stappen door met de leerlingen. Inclusief alle bijkomende handelingen zoals administratie en contacten met andere hulpverleners. De assistente vertelde over haar aandeel in dit traject. Samen met de leerlingen werden vragen geformuleerd, suggesties bedacht, moeilijke en makkelijk stappen in het traject benoemd.
Dagbestedingslokatie heeft een rondleiding per fiets gedaan. Wij hebben dagbestedingslocaties en een woning bezocht om de leerlingen kennis te laten maken met het werk in de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Daarna hebben ze in koppels van 2 rolstoel gereden; afwisselend ín of áchter de rolstoel. En in koppels van 2 afwisselend met een blinddoek voor en als begeleider van de 'blinde' om te ervaren hoe de afhankelijkheid en de verantwoordelijkheid voelt.


Het concept van Onderwijs/VMBO On Stage®, alsmede visueel ontwerp en teksten© van website, drukwerk en promotie zijn ontwikkeld door, en eigendom van Projecthuys. Zonder toestemming is het niet toegestaan het geheel of onderdelen ervan te kopiëren, aan anderen beschikbaar te stellen, te wijzigen, noch door anderen voor andere doeleinden gebruikt of elders toegepast worden onder een andere naam. Dit geldt ook bij eerdere deelname of verkregen gebruiksrecht. "Onderwijs On Stage" is gedeponeerd en beschermd met copyright.

© On Stage 2016 | algemene voorwaarden

Alles mag je worden. Behalve ongelukkig.